top of page
rocks-1246183_1920.jpg

Hur gör jag nu?

Hur går man tillväga när det värsta har hänt? Att förlora en anhörig är en omvälvande händelse som leder till många frågor.

En av de första sakerna man gör är att kontakta en begravningsbyrå.

​

Med många år av erfarenhet i begravningsbranschen är Benskiöld & Co ett mycket tryggt val.

Du får också en omtanke och ett engagemang, som kan vara till stor hjälp i en svår stund.

Vi vill hjälpa er att skapa ett ljust och personligt avsked då varje begravning är unik.

​

Varmt välkommen att kontakta oss- vi finns alltid för er.

​

Håkan, Göran, Urban och Nina

​

035-10 10 14

jour dygnet runt

Checklista vid dödsfall

Ett dödsfall kommer alltid överrumplande och det är inte alltid lätt att tänka klart och rationellt på allt som måste ordnas. Till din hjälp har vi gjort en checklista över sådant som kan vara värdefullt att tänka på. En del av det uppräknade kanske inte är aktuellt i din situation. Då är det bara att hoppa över de punkterna.

​

En del ordnas automatiskt

​

Läkaren som konstaterar dödsfallet sänder dödsbevis till skattemyndigheten som också handhar vår folkbokföring. Härifrån meddelas dödsfallet till övriga myndigheter inom stat, kommun och landsting.

​

Post och reklam

​

Räkna med att reklam kan komma i den avlidnes namn ett bra tag efter dödsfallet. Det beror på att direktreklamföretagen inte hinner uppdatera sina register så snabbt som man ibland skulle önska.

Vill man ha eftersändning från en bostad som står tom till en annan adress kontaktas.
Svensk Adressändring 0771-979899 eller gå in på webbplats adressandring.se Meddela också adressändring till närstående.

Vill man kunna kvittera ut försändelser i den avlidnes namn krävs ett vårdnadsintyg som begravningsbyrån utfärdar.

​

Försäkringar

​

Försäkringsbolagen meddelas av olika skäl. Vissa försäkringar ska upphöra, vissa ska föras över till någon efterlevande eller bara adressändras och vissa faller ut i anledning av dödsfallet. Nedan finns exempel på försäkringar som den avlidne kan ha tecknat.

  • Livförsäkring

  • Olycksfallsförsäkring

  • Sjukförsäkring

  • Pensionsförsäkring

  • Kapitalförsäkring

  • Villaförsäkring

  • Hemförsäkring

  • Fritidshusförsäkring

  • Försäkring på tex. bil, båt osv.

​

Abonnemang och avtal

​

För att undvika onödiga avgifter är det viktigt att säga upp aktuella abonnemang. Kanske vissa avtal också ska överföras på efterlevande.

​

  • Hyresavtal (1 månads uppsägningstid vid dödsfall)

  • El – olja – gas

  • Sopor

  • Vatten och avlopp

  • Garage eller parkeringsplats

  • Telefon, mobiltelefon

  • Internetabonnemang

  • TV-licens, satellitbolag, kabel-TV, digital-TV

  • Leasingavtal på TV, video, bil osv

  • Avbetalningskontrakt

  • Tidningsprenumerationer

​

Bankkonton, banklån, bankkort, bensinkort mm
Bankkonton i den avlidnes namn bör normalt inte sägas upp för tidigt eftersom räkningar betalas enklast den vägen. Däremot är det viktigt att klippa sönder kreditkort och betalkort liksom att meddela kortutställaren.

​

Föreningar

​

Förutom att säga upp ett medlemskap kan det finnas anledning att kontakta föreningar av andra skäl. En förening där den avlidne varit aktiv vill kanske sända blommor eller övervara begravningen. Det kan också finnas ett tillgodohavande som ska återbetalas vid dödsfall.

​

Annat att tänka på

  • Tömma kylskåp och slänga sopor

  • Vattna blommor

  • Ta hand om husdjur

  • Sänka värmen

  • Förebygga inbrott genom att ställa timer mm

  • Hämta tillhörigheter på sjukhuset

  • Meddela hemtjänst och städbolag

  • Meddela hemsjukvården

  • Återlämna handikapphjälpmedel och larm

  • Lämna vapen till polisen

  • Lämna överbliven medicin till apoteket

  • Hämta inlämnad tvätt eller film

  • Makulera ID-kort, pass och körkort

  • Samla in reservnycklar

  • Flytta felparkerad bil

  • Ändra gravrättsinnehavare till gravar den avlidne skött om

  • Vad koster en begravning?

bottom of page